lauantai 10. marraskuuta 2012

neuvomisesta ja kommentoinnista.

Tässä vähän ohjeita kommentointiin :)

Kommentit ovat aina kivoja, jos ne ovat asiallisesti kirjoitettua ja vaikka tulisi kritiikkiäkin. Siltikin kaikelle kommentoinnille pitää olla perusteet. Nyt oon saanut pari kertaa anonyymilta kommentoijalta vähän tahdittoman viestin esimerkiksi "et oo kyllä kehittynyt yhtään, sun pitäis puhuu samaa kieltä hevosesi kanssa varsinkin noin nuoren ja säikyn". Taidattekohan edes itse tajuta, että  mulle tulee tosta  vaan olo että taidat  olet tosi katellinen, tai sitten muuten vaan aika ilkeä. Joskus myös ihmiset lähettävät ilkeitä viestejä, koska ovat itse saaneet niitä. Laitetaan nyt sitten kiertämään kun mullekin niitä lähetettiin. Itse oon onneksi ton yläpuolella. Ja siis tän tyyliset kommentit "et oo kyllä kehittynyt" niissä ei sinänsä nyt edes ole mieltä pahoittava, mutta kyllä se nyt pikkaisen pistää miettimään että onkohan nyt ihan järkevä jättää näitä anonyymien kommentti oikeuksia...
Tai oonkohan kirjottanut pikkaisen liian negatiiviseen sävyyn muista ihmisistä tai ihan muuten vaan meiän menosta. Mun mielestä kuitenkin blogit on sitä varten että ollaan rehellisiä, ei tarvi kaunistella asioita vaan koska pelkää saavansa huonoa palautetta. Joskus menee huonosti, se on normaalia. Blogiin rehellisesti kirjoittaminen auttaa myös muo myöntämään itelleni niitä virheitä mitä oon tehnyt. Virheiden korjaamisen eka askel on se että myöntää ne itselleen. Oon myös itselleni vähän turhan kriittinen kun ratsastan, oon koittanut vähentää sitä ihan urakalla, koska tajusin että kun koittaa saada kaiken ei saa mitään, ja joka päivä vaan jää miettimään että mikä meni vikaan. Koitan pitää harjoittelun nyt sellasena että siitä on mahdollisimman paljon hyötyä, eikä me yritetä liikaa, mutta kuitenkin annetaan kaikkemme. Se on yllättävän hankalaa. Haluisin siis että mun blogi pysyisi paikkana johon voin huoleta kirjoittaa epäonnistumisistani ilman että pelkään jonkun tulevan heti kertomaan että olen maailman huonoin hevosen omistaja ja haukkuu mut maanrakoon. Kuitenkin oon ihminen ja ihmiset tekee virheitä, virheitä koitetaan tietenkin välttää, mutta niitä tulee. Sitten pitää mennä eteenpäin ja jatkaa harjoittelua.

Mä oon kuitenkin saanut positiivista palautetta niin opettajaltani kuin parilta muultakin tallillaiselta, joten en kauheasti ota onkeeni täysin perustelemattomista ja negatiiviseen sävyyn kirjoitetuista  kommenteista. Jokaisella on oma mielipiteensä ja saa ollakin, olis aika kauheeta jos kaikki ajatellisivat aina vaan samaa, eikä ketään laittaisi ikinä vastaan. Hui!
Kuitenkaan omaa mielipidettään ei välttämättä tarvitse tulla kertomaan (Kaikki positiivinen on aina tervetullutta tottakai!) jos olet esimerkiksi sitä mieltä etten ole kehittynyt niin se on ihan okei. Toivottavasti sinä olet kehittynyt paljon, jos minä en. Kuitenkin jos sulla on oikeus omaan mielipiteeseesi on myös mulla, joten saan kirjoittaa mun omaan blogiin että ollaan kehitytty, koska mähän siellä selässä olen ja Masi on kuitenkin mun hevonen... Ois aika hullua jos anonyymit vois multa kieltää sen :))
Anonyymien kommenttioikeudet jäävät voimaan jos kommentit pysyy asiallisena :) 
Teillä anonyymeillä on nyt valta valita, joko kommentoitte asialliseen sävyyn tai ette ollenkaan.
Oon myös saanut pari viestiä että "muo ei enää kiinnosta sun blogis (syystä tai toisesta)" sekin on ihan okei, mutta teidän ei tarvitse kertoa mulle sitä. Painatte mun sivut vaan rastista pois ja unohdatte meidät. Ei täältä tarvi kirjallista lupaa että saa lähteä. Siitä vaan, jos tuntuu ettei enää kiinnosta, niin saa ihan vapaasti lähteä :) Kuitenkin kommentteja saa lähettää vaikkapa näin "muo ei enää kiinnosta sun blogis, joten voisitko tehdä enemmän erikoispostauksia, jotta blogi pysyisi kiinnostavampana". Kaikki postausehdotukset on aina tervetulleita ja koitan niitä toteutella ihan oman jaksamisen mukaan :))

Tiivistettynä
- Kommentoida saa jos kommentti on asiallinen ja kritiikki perusteltua
- Blogiin pitää mielestäni saada kirjoittaa rehellisesti ilman haukkumista
- Pidetään tää blogi kivana paikkana
- Anonyymien kommenttioikeudet jäävät voimaan, jos kommentointi on asiallista :)
- Ei tarvitse ilmoittaa jos ei enää halua lukea blogiani
- Kaikki postausehdotukset ovat enemmän kuin tervetulleita!


Neuvomisesta:

Muo saa neuvoa blogin kautta kommentoimalla anonyyminä tai nimellisenä käyttäjänä. Kuitenkin jos neuvo on kirjoitettu negatiiviseen sävyyn, en ota sitä kuuleviin korviinikaan enkä edes vaivaudu vastaamaa, vaan poistan suoraan koko kommentin. Kuitenkin jos neuvot minua, sun pitää kestää se jos sanon että kiitos mutta ei kiitos asia on hallinnassa enkä kaipaa neuvoja tän jutun ratkasemiseen. Tai että minua ei kiinnosta toteuttaa neuvoasi, koska se poikkeaa täysin omista tavoistani. Kaikkia neuvoja en toteuta, koska siitä tulisi katastrofi ja seottais molemmat ennenpitkään :D En muutenkaan välttämättä edes yritä mitään tiedän neuvoista! Se pitää vaan kestää. Älkää myöskään koittako turhaan keksiä epäkohtia mun ratsastuksesta, jotta pääsisitte vaan sanomaan jotain. Jos joku juttu pistää silmään siitä saa ihan mielelään huomauttaa, mutta asiallisesti ja hyvin perusteltuna.

Joskus saatan jopa kysyä neuvoa johonkin asiaan liittyen. Sitten vaan kaikki mahdolliset ratkaisu ideat kehiin :'D Välillä tarvitsee apua, mutta uskon sitä tallilta kyllä saavani ;) Joskus kyllä tulee tilanteita vastaan (yleensä jotain turhaa :'D) Jota ei ehkä välttämättä halua/ jaksa tallillaisilta kysyä esim. mistä kannattaisi ostaa uusi ratsastustakki/ kypärä. Tai mistä saisi loimen halvalla :D

Kaikki negatiiviset ja selvästi haukkuvat kommentit mä vaan mitätöin enkä edes mieti sitä kommenttia. Aina löytyy joku joka lähettää tahdittoman kommentin, niistä ei vaan pidä välittää. Hevospiireissä liikkuu muutenkin ilkeitä juoruja ja kateutta on aika paljon ilmassa, jolloin helposti hevosen omistajat joutuvat siihen kohdevaloon että he ovat hemmoteltuja, täysin huonoja ratsastajia, ja ihmisenäkin ihan epäonnistuneita. Asia kuitenkin harvoin on näin. Seuraavan kerran kun ajattelet puhua jostain ihmisestä pahaa tai kommentoida asiattomasti netissä, niin mieti ihan realistisesti olenko oikeasti vajonnut näin alas.

tiivistettynä:

- Neuvoa saa asiallisesti...
- ...mutta pitää kestää jos sanon idealle ei
- negatiivisen kommentit lentää ykkösluokassa roskakoriin
- Älkää etsikö epäkohtia, se on valmentajan homma ;)
- kaikki neuvot ovat tervetulleita jos niitä kysyn
- Miettikää ihan kunnolla seuraavan kerran kun olette jotain ihmistä haukkumassa, jota ette pahimmassa tapauksessa ole edes tavannut etkä missään mittakaavassa tunne häntä.

Näihin tunnelmiin! Öitä ;)



4 kommenttia:

  1. toi on ihan totta mitä kijotit ettei oo kivaa jos joku sanoo negatiivisesti susta ja sun blogista. mut tää oli tosi hyvä postaus idea!:) ja on munki mielestä ihan okei jos ei enää kiinnosta mutta ei nyt tartte ilmottaa koko maailmalle tai edes blogin pitäjälle siitä! samoin kaikilla ihmisillä on oma mielipiteensä eri asioista kuin eri ihmisitäkin. Joten te anonyymit miettikää mitä kirjoitatte!!!! omat mielipiteensä voi pitää myös omana tietonaan!!

    VastaaPoista
  2. Sä kirjotat tosi hyvin, ja toi kaikki on ihan totta! Toivottavasti ne anot nyt tajuaa lopettaa tollaset aiheettomat kommentit... -.-

    VastaaPoista